Slovarček

Osnovni žanri

Tu so naštete osnovne družine družabnih namiznih iger (in iger s kartami) za začetno orientacijo po bogatem svetu namizne zabave.

Eurogames / Euro igre

Najbolj razširjeni žanr sodobnih namiznih iger, ki se je razvil v Evropi, predvsem v Nemčiji od 70ih let naprej in doživel preboj leta 1995 z igro Naseljenci otoka Catan. Preprostejše igre tega žanra so namenjene predvsem družinam in občasnim igralcem, zato se trudijo biti dostopne: redko trajajo dlje kot uro in pol, izogibajo se direktnemu konfliktu med igralci, ter imajo obče privlačno tematiko, ki ni nujno pomembna za sam potek igre. Kompleksne igre tega žanra poleg naštetega poudarjajo možgančkanje in se praviloma izogibajo elementom sreče ter metanja kock (so pa lahko daljše). Za celoten žanr je bistvena  enostavnost in dostopnost pravil –  kompleksnost teh iger je navadno emergentna, torej se oblikuje komaj, ko vsa manjša in enostavna pravila sestavimo v širšo sliko. Značilna je tudi osredotočenost na mehanike igre in njihovo manipulacijo. V primerjavi z drugimi žanri vsebujejo euro igre manjše število figur in pripomočkov, le- ti so zelo pogosto iz obstojnega lesa in kartona, plastičnih delov ni ali so zelo redki. Ta žanr je prvi poudarjal avtorje iger (dizajnerje), katerih ime je vedno napisano na pokrovu škatle.

Ameritrash / Thematic games

Igre ameriškega stila, ki so se oblikovale vzporedno evropskim igram od 70ih let naprej, in so prav tako doživele preboj sredi 90ih let – z igro Magic the Gathering. Žanr je v sorodu z žanroma vojaških iger (wargames) in igrami igranja vlog (RPG) s katerima ga druži močan poudarek na tematiki in običajno večja količina pravil. Ameritrash igre želijo narediti čustven vtis in nepozabno igralno doživetje, zato so: navadno ambiciozno zastavljene z večjim številom igralnih pripomočkov (plastičnih figuric, kock, kartonastih površin itd.), pogosto temeljijo na prepoznavnih franšizah fantastike in znanstvene fantastike, vsebujejo določeno odvisnost od sreče (metanje kock, vlečenje kart) in velikokrat vsebujejo mehanike, ki igralce aktivno postavijo enega proti drugemu v obliki takšnih ali drugačnih bojev. Samo ime “ameritrash” deluje slabšalno, vendar so ga vzpostavili prav ljubitelji teh iger. Pogosto alternativno ime je “tematske igre” (thematic games).

Wargames / Consim

“Vojaške igre” so eden starejših žanrov namiznih iger (iz 1970ih) katerih cilj je verno poustvariti neko specifično zgodovinsko bitko ali vojno. Ker je glavni cilj verodostojna predstavitev materiala, imajo te igre najbolj kompleksna pravila od vseh žanrov namiznih iger, pri čemer je skrb za vizualni vtis potisnjena v ozadje – igre imajo pogosto preproste papirnate mape. Večinoma gre za daljše igre, ki so običajno za 2 igralca. Posebni podžanri so: Card Driven Games – vojaške igre, ki jih vodi kupček kart; Block games – enote so predstavljene z lesenimi bloki, ki imajo hrbte obrnjene k nasprotniku (blefiranje). Zaradi kompleksnosti in fokusa na pripovedi je v tem žanru največ iger, ki so namenjene solo igranju.

Igre igranja vlog (RPG)

Tip družabne igre, kjer igralci skupaj gradijo pripoved. Igre večinoma nimajo končnih pogojev zmage, pač pa je igralcem cilj zgolj povedati in doživeti čim bolj zabavno, vznemirljivo ali nenavadno zgodbo. Zaradi odprtosti igre se pogosto igrajo epizodično, prek več večerov ter se zaključi po želji igralcev. Nekatere novejše igre v želji po emulaciji popularnih zgodb (filmi, knjige, tv serije) postajajo bolj strukturirane in imajo bolj specifične začetke ali zaključke. Posebna zvrst so igre pripovedovanja zgodb (storytelling), kjer je poudarek manj na posameznikovem igranju vloge in več na kolektivnem ustvarjanju zgodbe. Več o žanru.  [insert link na blog/esej: https://docs.google.com/document/d/1VV-zlsjSIbYnSnP6xVbjq-EoXiVbWjpcsRvjqqRNdHk/edit?usp=sharing ]

Abstraktne igre / Abstraktne strateške igre

T.i. klasične namizne – kot so Šah, Go, Mlin, Mancala, Backgammon – so najstarejši od vseh žarnov in so se razvijale skozi dolga stoletja. V sodobnem izrazju “abstraktna igra” pomeni, da te igre ne uporabljajo tematike. Praviloma v abstraktnih igrah ni elementov sreče, vse informacije so odprte, poudarek je na veščini igralcev. Večinoma so igre za 2 igralca, ni pa nujno. Od novejših iger sem spadajo Blokus, Ingenious, Hive, Quoridor, zelo pomembna je GIPF serija.

Tradicionalne igre s kartami

Drugi najstarejši žanr za abstraktnimi igrami. Kot pove ime, gre za igre, ki uporabljajo enega od obče dostopnih setov kart (francoske, nemške, italijanske, tarok), in so se razvijale v posameznih kulturnih okoljih skozi leta, desetletja in stoletja. Lokalno poreklo in prenos pravil s ustnim izročilom pomeni ogromno variant, ki so nastale na osnovi ene igre. http://www.pagat.com/ je najboljši vir za vse nadobudne raziskovalce, ki poleg tradicionalnih vsebuje tudi nekaj avtorskih iger, ki so v javni domeni.

Party game

Igre, primerne za zabave, ki so se razvile iz meščanskih družabnih iger (pantomima, sardine). Poglavitni namen je zabavati udeležene, zato je poudarek na skupnem druženju, pri čemer zmaga večinoma ni pomembna (oz. ne temelji na miselni veščini). Igre praviloma vključujejo večje število igralcev, imajo skrajno enostavna pravila, ki se jih je moč naučiti v trenutku, ter so pogosto prenosne z malim številom komponent. Včasih vsebujejo pantomimo, risanje. Mednje se ponavadi prišteva tudi igre s fizičnimi spretnostmi (mirna roka, frcanje, in podobno).

Igre za otroke

Bolj tržna definicija kot žanr. Medtem, ko v ZDA trg obvladujejo velike koorporacije (kot Hasbro), ki so usmerjene v trženje starejših in množično prepoznavnih znak, obstaja predvsem v Evropi, pa tudi drugje, mnogo založnikov, ki ponujajo sodobne, kvalitetne igre za otroke. Pri igrah za mlajše otroke je cilj predvsem razvijanje različnih miselnih in psihofizičnih sposobnosti, pa tudi socialnih veščin in kreativnosti. Pri starejših otrocih pa že pridejo v poštev party igre in družinske igre (enostavnejše euro igre). Če boste spremljali diskusije po angleško govorečih forumih je dobro vedeti, da 1) tudi dobre igre za otroke niso nujno zanimive za odrasle, 2) gejmerji učijo svojo deco pri tako mladih letih, da znajo ti bojda igrati Agricolo, ko so še v vrtcu.

Podžanri in mehanike

Mehanike so oblike pravil, razreševanja konfliktov in ciljev v igrah. Veliko iger uporablja več različnih mehanik oziroma spada v več naštetih kategorij obenem. So pa tudi igre, ki se vrtijo okoli ene od mehanik in igre takega tipa oblikujejo manjše družine iger oz. podžanre.

18xx/Train games

Specifičen žanr iger, ki je popolnoma ločen od ostalih. Čeprav je ameriškega porekla, je zaradi ekonomske narave igre in asketskega izgleda soroden euroigram. 18xx igre sodijo v žanr iger borznega trgovanja, s tem da so v njih podjetja vedno železniška in vezana na izgradnjo tras v določenem obdobju industrijalizacije 19. stoletja (naslovi iger so ali v letnicah, npr. 1830, 1829, 1846; ali v obliki 18+država: 18AL, 18FL). 18xx so praviloma zelo kompleksne večurne zadeve, obstajajo pa tudi krajše igre s podobnimi lastnostmi, a to niso “prave” 18xx igre.

Igre: vse ki imajo ime tipa 18xx, 1830 velja za ključno igro v žanru.

Area Control in Area Majority

Oba pojma se uporablja izmenično, čeprav je med njima razlika. Pri igrah “nadzora ozemlja” (area control), se igralci trudijo nadzorovati čim večje število posameznih ozemelj ali položajev na igralni plošči. Praviloma lahko samo en igralec drži določeno polje, zato imajo te igre bolj vojaški priokus. Pri igrah “večine na ozemlju” (area majority) pa lahko sobiva več igralcev skupaj na istem polju in igra ponavadi daje določeno število točk igralcem za prvo, drugo, včasih tudi tretje mesto.

Popularne igre (area control): Smallworld, Game of Thrones

Popularne igre (area majority): El Grande (začetnik žanra), Dominant Species, Mission: Red Planet, Alien Frontiers

Auction/Bidding

Različne mehanike vezane na dražbo. Nekatere igre jih vsebujejo kot svoj glavni element, pri drugih je to le del večje igre. Dražbe so lahko: odprtega tipa ali enkrat okrog, brez omejitve ali z vnaprej določenimi vrednostmi (ne dražiš z denarjem, ampak z karto ali ploščico). Posebna oblika so dražbe na slepo, ki so bolj psihološke narave (igralci skrivoma izberejo koliko bi plačali in hkrati pokažejo).

Popularne igre: Modern Art, Ra, Power Grid, For Sale, No Thanks!

Bluffing

V igrah z blefiranjem je zavanje soigralcev poglavitnega pomena, kar tudi pomeni, da te igre vsebujejo skrite informacije (npr. karte). Nekatere igre blefiranja lahko vzpodbujajo ali zahtevajo laganje.

Popularne igre: Coup, Kakerlakenpoker, igre Volkodlak žanra – Mafija/Werewolf, Resistance, One Night Ultimate Werewolf

Cooperative games / Co-op:

Kooperativne oziroma sodelovalne igre. Igralci ne tekmujejo eden proti drugemu, ampak skupaj proti izzivom, ki jim jih postavlja igra. V tipični co-op igri vsi igralci prispevajo k skupnemu cilju, periodično pa s kupčka vlečejo karte, ki jim otežujejo situacijo, mečejo polena pod noge ali predčasno končajo igro, preden je cilj dosežen (obstaja več izjem). Posebna varianta co-op iger so igre s tako imenovano mehaniko izdajalca (Traitor), pri čemer je vsaj eden izmed igralcev na skrivaj izbran, da deluje proti drugim.

Popularne igre: Pandemic, Hanabi, Eldritch Horror, Escape: The Curse of the Temple, Flash Point: Fire Rescue;

Popularne igre (z izdajalcem): Shadows over Camelot, Battlestar Galactica

Deck building

Igre s kartami, pri katerih ima vsak igralec svoj kupček, ki ga tekom igre dopolnjuje z novimi kartami ali iz banke ali iz drugih kart v igri. Izraz “deck building” (sestavljanje kupčka) se je uporabljal tudi v CCG/TCG igrah, a je tam pomenilo, da igralec sestavi kupček pred igro in nato z njim igra. “Deckbuilding” kot žanr pa pomeni, da kupček sestavljaš med samo igro.

Popularne igre: Dominion (začetnik žanra), Thunderstone, Puzzle Strike, Ascension, Sentinels of the Multiverse, Trains.  

Dexterity

Igre, ki pri katerih je fizična spretnost glavni del igre in jih nekateri štejejo med igre za zabavo (party games). Glavna dva podžanra glede na tip spretnosti sta igre zlaganja (stacking games) in igre s frcanjem (flicking games). Pred kratkim so se začele pojavljati tudi igre, ki združujejo frcanje s strateškimi elementi:

Popularne igre (zlaganje): Jenga, Vila Palletti, Tier auf Tier, Riff Raff, Hamsterrolle, Bausack

Popularne igre (frcanje): Pitchcar, Crocinole, Tumbling Dice, Sorry! Sliders

Popularne igre (frcanje + strategija): Rampage, Catacombs, Ascending Empires, Dungeon Fighter

Dice games

Igre v katerih ima poglavitno vlogo metanje kock. Kocke imajo lahko številke ali posebne simbole, med katerimi igralci po metu iščejo določene pare ali kombinacije, ali pa jim vržene kocke omogočajo specifične akcije.

Popularne igre:  King of Tokyo, Escape: The Curse of the Temple, Bang! The Dice Game, Can’t Stop!, Roll Through the Ages

DoaM – Dudes-on-a-map

“Strički na mapi”. Žanr vojaških iger, ki ne stremi k simulaciji, ampak zaobjema (relativno) preproste napadalne igre, praviloma z veliko metanja kock. Oziroma: gre za igro  Risk in vse igre, ki so se po njej zgledovale. Ime žanra izraža njihov tipičen izgled.

Popularne igre:  Risk (začetnik žanra), Axis and Allies, Nexus Ops, Twillight Imperium III, Dust, Viktory II, Risk: Legacy.

Doublethink

Doublethink je varianta blefiranja, ki se dogaja potihem, samo v glavah ljudi, skozi verigo kontra blefiranja tipa: da veš, da nasprotnik misli, da ti misliš, da on ve, da ti predvidevaš, da on smatra, da se tebi zdi, da to ni res. Pojavlja se v igrah, kjer igralci izbirajo nekaj na skrivaj – kot v igrah izbiranja vlog ali akcij (simultanous action selection, hidden role selection), ter v igrah z dražbo na slepo (blind bidding).

Popularne igre: Spletke, Havana, Meuterer, Revolution!, For Sale, Turn the Tide

Drafting:

Podobno kot deckbuilding gre za pristop, ki je bil del gradnje kupčka v CCG igrah. Pomeni, da igralec vzame roko kart, izbere eno in poda svojemu sosedu na levi ali desni, ki stori isto. Mehanika je trenutno zelo popularna, ker omogoča hitro igro, kjer igralci simultano izbirajo karte, medtem ko kupčki kart krožijo med njimi.

Popularne igre: 7 Wonders, Fairy Tale, Ginkgopolis, Amongst the Stars, The Little Prince.

Dungeon crawl

Zvrst ameriških iger (ameritrash), kjer igralci ponavadi igrajo vsak svojega junaka, ki se plazi skozi  temnico (dungeon) in bojuje s pošastmi. Igralci lahko igrajo vsak zase ali kot skupina, lahko igrajo proti igri ali proti enemu od igralcev, ki ima posebno vlogo in kontrolira pošasti ter temnico. Čeprav je pogosta tema teh iger fantazijski svet, to ni nujno (lahko je znanstvena fantastika tipa Alien). Posebna zvrst so dungeoncrawl igre za 2 igralca, kjer eden vodi ta dobre, drugi pa ta slabe.

Popularne igre: Descent 2.0, Dungeon!, Dungeonquest, Talisman, Cutthroat Caverns, Mice and Mystics, Dungeon Fighter, Catacombs, Level 7 [Omega Protocol]

Popularne igre za dva: Space Hulk, Claustrophobia, Incursion

Engine building

Tip ekonomske igre pogost v euro igrah. Igralec skozi igro oblikuje svojo ekonomsko mašino, ki teče vedno hitreje in hitreje (učinek snežne kepe). Pogosto je interakcija nizka, tako da se predvsem primerja rezultat na koncu igre, so pa tudi primeri bolj interktivnih iger tega tipa. Večina workerplacement in deckbuilding iger spada sem.

Popularne igre: veliko njih, npr.  Agricola, Puerto Rico, Power Grid, 7 Wonders, …

Filler/ Closer

“Igre, ki zapolnijo čas” – kratke in enostavne igre, od pet do dvajset ali trideset minut, ki jih gejmerji na konvencijah ali v daljših večerih igrajo vmes med eno in drugo daljšo igro ali ko se čaka, da pridejo vsi. Closer igre so primerne za zaključek večera, ko so že vsi izklopili možgane. Ta tip iger je kot “polni obrok” zelo primeren za neigralce in občasne igralce, ter je tudi dosti majhen, da jih lahko spravimo v žep in igramo kjerkoli. Pravi gejmer npr. ne bo prišel na obisk, ne da bi imel za vsak slučaj enega ali dva stlačena na dnu torbe.Filler se lahko uporabi tudi kot slabšalni izraz za lahke igre (češ, da to ni “prava”, “mesnata” igra). “Gejmerski filler” so igre, ki so sicer kratke in majhne, vendar prezapletene ali preveč možgančkaste za neigralce.

Popularne igre: Coup, Love Letter, Coloretto, No Thanks, For Sale, 6 Nimmt, Hey that’s my Fish

Hand management

Igre s kartami (oz. namizne igre, pri katerih so karte glavni del igre), kjer se pomembe odločitve tičejo vzdrževanje roke kart – kaj se igra zdaj, kaj prišparati za kasneje. Pogosto je potrebno karte igrati v nekem zaporednju ali sete kart skupaj. Zelo pogost mehanizem euro dizajnerja Reinerja Knizie.

Popularne igre: veliko njih, med bolj enostavnimi so npr. Izgubljena mesta, Ticket to Ride, Jaipur, Hanabi, Bohnanza, Fungi

Hitrostne igre

Igre v katerih je ključna hitrost razbiranja informacij in refleksov, ponavadi gre za hitrostno prepoznavanje (speed recognizion games), včasih tudi hitrostno sklepanje. Zelo primerne za negejmerje. Nekateri jih štejejo med igre fizičnih spretnosti.

Popularne igre: Jungle Speed, Dobble, Geistesblitz, Pick-a-Dog/Pick-a-Pig, Set

Hybrid / Hibrid

Igra, ki združuje elemente različnih šol dizajna namiznih iger, pogosto euro iger in ameritrash-a, včasih pa tudi euro iger in vojaških iger (t.i. “waro” ali “weuro”). Lahko npr. pomeni vojaško ali ameritrash igro, ki ima zelo okleščena in “elegantna” pravila, ali pa uporablja določene mehanizme euro iger. Lahko tudi pomeni bolj euro igro z direktnim napadanjem. Pogosto hibridni pristopi prihajajo iz drugih držav (torej ne ZDA ali Nemčije) – velikokrat so to igre iz Francije, pa tudi iz Češke, Poljske ali Velike Britanije.

Popularne igre: Cyclades, Eclipse, Chaos in the Old World, Kemet, Mage Knight Board Game, Mare Nostrum, Struggle or Empires, Antike, Wallenstein, Neuroshima Hex

Living card game (LCG)

“Živa igra kart”. LCG je sorodna CCG/TCG, razlika je predvsem v uporabniku bolj prijaznemu modelu prodaje. Sama igra je podobno strukturirana – obstaja ogromen nabor možnih kart, izmed katerih izbereš del s katerim igraš. Razlika je v tem, da se CCGji prodajajo v paketkih z naključno izbranimi kartami/figuricami, medtem ko imajo LCG razširitve, kjer so vse komponente točno določene in igralci vedo kaj kupijo (torej ni potrebe po trgovanju). LCG je v osnovi znamka založnika Fantasy Flight Games, vendar obstajajo tudi igre drugih založnikov z istim modelom.

Popularne igre: Android: Netrunner, The Lord of the Rings: The Card Game (FFG), Summoner Wars

Popularne igre tega tipa z miniaturami (“expandable miniature game”): Star Trek: Attack Wing (FFG), Heroscape, Star Wars: X-Wing Miniatures Game

Mimika, Igranje

Pristop v igrah za zabave (party games) v katerih je potrebna določena mera fizične aktivnosti, igranja, gestikuliranja, mimike in podobno. Iz soigralčevih kretenj morajo drugi ugotoviti denimo katero znano osebo predstavlja, kateri igralni element naj uporabijo, ali pa je samo gibanje ključ do zmage (denimo, igralec se mora postaviti na pravo mesto).

Popularne igre: Pantomima, Time’s Up!/Celebrities, Aargh!Tect, Snorta!, Tokyo Train

Negotiation games

Igre, ki vključujejo pogajanja. “Prave” igre tega tipa jih vključujejo eksplicitno in ponavadi zamejujejo kdaj in o čem se sme pogajati. Nekatere igre pogajanj ne vključujejo eksplicitno v pravilih, vendar jih igralci igrajo na tak način, ponavadi to velja za DoaM igre. Pri slednjih ponavadi sledi žgoča debata ali se to sme, glede na to, da nič ne piše v pravilih.

Popularne igre: Intrigue, Diplomacy, Cosmic Encounter, Article 28.

Racing

“Dirkalne” igre v katerih skušajo igralci svoje figure čimprej pripeljati na konec proge. To lahko počnejo z metom kock , izbiranjem kart , ali frcanjem ploščic (Pitch Car). Posebna varianta so betting racing games – igre, kjer so diralne figure nevtralne, igralci pa stavijo na njih.

Popularne igre (kocke): Formula D, Powerboats, Rallyman, Človek ne jezi se

Popularne igre (karte): Jamaica, Snow Tails, Roborally, Thunder Alley, Ave Caesar, Cartagena

Popularne igre (stave): Camel Up, Winner’s Circle, Horse Fever

Risk taking / Press your luck

“Riskiranje” oz. “tveganje”. Igre v katerih igralci preizkušajo srečo, pri čemer je poglavitna veščina razumevanje verjetnosti in nivoja tveganja – igralci lahko igrajo na “zihr” z nižjimi dobički, ali tvegajo na manj verjeten rezultat z večjim dobičkom. Igre večinoma vsebujejo kocke ali karte.

Popularne igre: Incan Gold, Can’t Stop, King of Tokyo, Ra.

Roll and move

“Vrži kocko in premakni figurico”. Mehanizem poznan iz Človeka ne jezi se in Monopolija. Mehanizem se v sodobnih igrah pojavlja redko, predvsem zaradi majhne kontrole igralcev nad rezultatom in obtožbo, da se igra igra sama od sebe.Bolj pogosto uporabljajo nekatere dirkaške igre bolj prefinjene izvedbe te ideje (kocke z različnimi razporedi števil, večje število kock).

Popularne igre: Magical Athlete, Talisman, Merchant of Venus, Last Night on Earth

Set collection

Zbiranje setov – mehanika poznana vsem igralcem remija ali kanaste, kjer se ali v poteku igre zbira sete nečesa (npr. kart) ali igra na koncu nagradi nabrane sete. Ena najbolj pogostih mehanik v sodobnih namiznih igrah, predvsem družinskih.

Popularne igre: Ticket to Ride, Pandemic, 7 Wonders, Ra, Takenoko

Stock market games

Igre z borzno ekonomijo. V borznih igrah večinoma igralci nimajo svojih figur, pač pa investirajo v različna podjetja, ki si figure lastijo. Skozi različne lastniške deleže se med igralci ustvarjajo začasna partnerstva in zavežništva, ki pomembno vplivajo na del igre. Ključno je, da igralci s kupovanjem delnic ter grajenjem podjetij sami ustvarjajo ekonomijo znotraj igre.

Popularne igre: Acquire (začetnik žanra iz 1962!), Airlines of Europe, Chicago Express, Imperial

Tableau building

Tip igre s kartami, ki vsebuje elemente engine building iger. Igralci v igri polagajo pred sabo karte na mizo in tako gradijo svojo ploščo (tableau), ki skozi igro raste in daje igralcu različne moči ali akcije. Večina drafting iger je tega tipa.

Popularne igre: Race for the Galaxy, San Juan, Innovation, Core Worlds, 7 Wonders, Amongst the Stars, Suburbia, Naseljenci otoka Catan: Igra s kartami .  

Take that

“Evo ti!” Igre, kjer igralci lahko direktno napadajo “lastnino” (figurice, stavbe) drugih igralcev ali druge igralce direktno, tako da igrajo posebne karte, ki jim to omogočajo. Če je “take that” osrednja mehanika igre lahko pride do občutka, da karte same diktirajo potek igre.

Popularne igre: Munchkin, Saboteur, Smash Up!

Trading card game / Collectible card game (TCG/CCG)

Igre s kartami (ali drugimi komponentami), ki temeljijo na posebem modelu prodaje in zbiranja. Potrošnik kupi dele igre, večinoma paketke, ki vsebujejo naključno izbrane karte (ali figurice) iz celotnega izdanega seta. Igralci karte zbirajo, jih izmenjujejo med sabo in nato sestavijo lastne kupčke z spefično strategijo igranja.

Popularne igre: Magic the Gathering, Legend of the Five Rings, Pokemon TCG

Popularne igre z miniaturami: HeroClix, Mage Knight

Tile Placement

Igre v katerih igralci na mizo zaporedoma polagajo ploščice, pri čemer način, na katerega se te dotikajo ali kombinirajo (denimo z barvo, simboli ipd.) prinaša določeno število točk ali druge prednosti pred ostalimi igralci.

Popularne igre: Carcassonne, Alhambra, Tigris & Euphrates, Zooloretto, Galaxy Trucker, Saboteur (karte).

Trading / Trgovanje

Igre pri katerih si igralci lahko izmenjujejo surovine, navadno z obojestranskim dogovorom. Najbolj znan predstavnik tega tipa je popularna igra Naseljenci otoka Catan. Jaz tebi ovco, ti meni les.

Popularne igre: Naseljenci otoka Catan, Bohnanza, Chinatown, Genoa

Trick-taking / Jemanje štihov

Igre s kartami ali včasih s ploščicami, v katerih se odigra omejeno število krogov, pri čemer v vsakem krogu igralci skušajo pobrati (redkeje pa se znebiti) odvrženih kart. Sem spada veliko družin tradicionalnih iger s kartami (Tarok, Bridge, Skat, Euchre, Srca). Včasih se sem prištevajo še “plezalne” igre vzhodno-azijskega izvora.

Popularne avtorske igre: Sticheln, Wizard, Die Sieben Siegel, Flaschenteufel, Chronicle, Oh Hell

Popularne avtorske igre (plezalne): Tichu, Haggis, Zoff im Zoo, Gang of Four

Worker placement

“Postavljanje delavcev”. Varianta izbiranja akcij (action selection), kjer igralci v krogu izbirajo in izvajajo akcije. Pri postavljanju delavcev vsak krog igralci postavijo svoje “delavce” na prazna polja na katerih je mogoče pridobiti točke, akcije ali surovine za en krog, s tem pa hkrati onemogočijo drugim dostop do teh polj. Igre se vrtijo okoli optimalne izvedbe strateškega načrta  in blokiranja ostalih igralcev.

Popularne igre: Stone Age, Lords of Waterdeep, Pillars of the Earth, Agricola, Le Havre, Caylus

Namiznoigerni in geekovski izrazi

Za v pomoč predvsem pri orientaciji po angleških spletnih straneh in blogih.

 Activity

Ponavadi uporabljeno slabšalno na način “to ni igra, to je aktivnost”. Prevod: ta igra ni namenjena prvenstveno tekmovanju, ampak recimo druženju. Nima veze z igro Activity, čeprav tisto tudi ni igra, ampak je activity. 

Alfagamer

“Alfa igralec”,  “igralec vodja”. Pojav v kooperativnih igrah, ko nekdo zaradi nuje po zmagi pokomandira celo mizo in praktično sam odigra igro. Ker je težko te ljudi ustavit, poskušajo dizajnerji ustvariti take kooperativene igre, kjer tovrstno komandiranje ni možno. 

AP – analysis paralysis

Analitična paraliza. Ko igralec želi igrati optimalno in mu/ji možgani zamrznejo zaradi preveč opcij, medtem pa ostali čakajo. 

Balance

Uravnoteženost. Iz tekmovalnega stališča pomeni, da so različne strategije, igralni pristopi, karte v igri, polja v igri, itd. uravnoteženi med sabo. Torej, da en element igre ne prevlada nad drugim, kar lahko vodi celo v broken (polomljeno) igro. 

Bashing the leader

Obnašanje v napadalni igri z več igralci, kjer se vsi spravljajo na tistega, ki je v ospredju ali vsaj mislijo, da je. Dosti pogajanj se vrti okoli prepričevanja, kdo sploh je v ospredju. 

Brainburn(ing)

Ko je treba toliko možgančkat, da glava boli. To se večinoma uporablja kot pozitivni pridevnik.

Broken

Najhujša možna žaljivka za igro, ki trdi, da je igra pokvarjena oz. polomljena, in sploh ni prava (tekmovalna) igra. Ponavadi obtožba vsebuje trditev, da je možno z eno strategijo vedno zmagati.

Chit(s)

Izrezani koščki iz kartona, izraz se uporablja predvsem, kadar ti koščki predstavljajo enote. Pristop je pogost za vojaške igre, saj je poceni, omogoča tekst na enotah in postavljanje v kupčke (olajša premikanje enot po mapi). Ker mora koščke uporabnik sam odstraniti iz večje kartonske plošče, in ker imajo vojaške igre ponavadi slabše komponente, lahko pride do cefranja vogalov. Zapriseženi wargejmerji to popravijo tako, da vestno porežejo in zaoblijo vse vogale (npr. s ščipalnikom za nohte).

Chrome:

Izraz za površinska pravila, ki niso nujna za delovanje igre, a jo baje naredijo bolj zabavno. Pogosto v vojaških in ameritrash igrah. (Npr. pravilo, ki pride v veljavo le vsako deseto igro). Nekari izraz chrome uporabljajo za kar sicer opisuje izraz “eyecandy”. 

Cube pusher

Slabšalni izraz za kompleksne euro igre, ki pogosto vsebujejo ogromno različno pobarvanih lesenih kockic za predstavitev različnih surovin ali drugih delov ekonomske mašine. Kot pove ime, igralci te kockice stalno premikajo sem in tja. Izraz sugerira tudi nizko tematiko in/ali interaktivnost.

Cult of the New

Izraz za usmerjenost kupovanja in igranja stalno novih iger, jih poizkusiti enkrat ali dvakrat in jih hitro zamenjati za novo “vročo” stvar. Izraža tudi dejstvo, da mnogo igralcev ne obvladuje svoje želje po kupovanju in ima doma dosti neigranih iger.

Depth

“Globina”. Lastnost igre, da se jo tudi po mnogih odigranih igraš vedno učiš, ali da odkrivaš nove in nove nianse igre. Pogosto vezana na igre s preprostimi pravili, a potencialno veliko kompleksnostjo (npr. Šah, Go). Igre, ki imajo to lastnost potencirano so narejene za mnogokratno igranje, a znajo prestrašiti novince, ker jih bo ekspert skoraj zagotovo premagal.

Dicefest

Pritoževanje, da je neka igra samo metanje ponavadi velikega števila kock, ki odločijo rezultat, ne pa igralčeve odločitve (varianta: Luckfest). Včasih je Dicefest uporabljen pozitivno in pomeni, da je v igri res veeeeliko kock.

Dry VS Dripping with theme

“Dry” (pusto) je izraz za igro, ki deluje pusto in dolgočasno, predsem netematsko ali nečustveno. Naspotni izraz “Dripping with theme” pomeni, da je igra tako sočna s tematiko, da ta kar ven curlja. Izraza, ki ju je dobro vzeti z malo rezerve.

Downtime

Čas v igri, ko ne delaš nič drugega kot čakaš na svojo potezo. Po občem konsenzu naj bi imele igre tega čim manj. Igralci se med potezami drugih ponavadi zaposlijo s tem, da razmišljajo o svoji naslednji potezi, a včasih tega igra ne dopušča.

Elegant

Izvorno izraz opisuje igre, ki so okleščene na nujne dele in ustvarijo polno igralno okolje z čim manj pravili. Nasprotno od fiddly. S časom se je izraz izvodenel in lahko pomeni katerokoli euro igro.

Eye candy

Vizualna privlačnost igre (lepe ilustracije, detajlirane miniature, …), ki za nekatere pomeni obvezni nakup, ne glede na samo igralnost igre. 

Fiddly

Pritožba čez igre, kjer je potrebno veliko “brkljati”. Take igre imajo ponavadi veliko elementov, ki jih je potrebno ves čas premikati, prestavljati, šteti ali se tako in drugače z njimi ukvarjati, kar postaja moteče in ovira samo igranje igre. Zdi se, da je veliko neključnih elementov, ki pa zahtevajo dosti vzdrževanja. Nasprotno od: elegantno.

FLGS – Friendly Local Gaming Store

Dobesedno – Prijazna lokalna trgovina z igrami. Izraz pomeni maloprodajno trgovino s prodajalci, da bi jih ločili od zgolj spletnih trgovin. 

Gamer

Gejmer (igralec) – inicirani v skrivnostni svet igranja (namiznih) iger. 

Gamer’s games

Igre primerne le za iniciirance. Ponavadi normalne ljudi prestašijo, da se ti vprašajo, kako lahko nekdo misli, da je to sploh zabavno. Ponavadi pomeni kompleksne igre euro tipa, z izdatnimi pravili in možgančkanjem. Novopečeni iniciiranci v svoji zagretosti ponavadi pozabijo, da te igre niso za širšo publiko, in grenijo življenje svojim bližnjim, ko npr. hočejo igrati Terro Mystico s svojo mamo in Agricolo s svojo taščo. 

Gateway games

Mit iniciiranih gejmerjev, ki verjamejo v obstoj “vstopnih iger”, ki imajo čarobno moč delati iz neiinicirancev iniciirane. Te “vstopne igre” so ponavadi zelo enostavne in dostopne. Težava mita je, da iniciirani pričakujejo, da bodo novinci te igre hitro prerasli, hodili na redna igralna srečanja in stremeli k doseganju igralske nirvane – težkih, kompliciranih euro iger. Pojem je sicer zelo uporaben, ko iščete po spletu igre primerne za občasne igralce namiznih iger.

Groupthink:

Splošno prepričanje v neki skupini, ki temelji na samoumevnih skritih predpostavkah. Lahko pomeni lastnost iger, kjer igralci kreirajo ekonomijo, in so njihove skupne predpostavke o vrednosti nečesa pomemben faktor. Lahko pomeni, da zaprta skupina igra določeno igro na le njim specifičen način. Lahko pomeni, da se vedno vsi spravljajo na Joškota, ker on razlaga igre in gotovo obvlada.

JASE – Just Another Soulless Euro

Pritoževanje nad novimi euro igrami, ki so da praktično iste kot nebrojne že obstoječe euro igre.

Kingmaking

Ponavadi uporabljeno kot pritoževanje nad dejanjem, ko nekdo, ki ni več v igri za zmago, s svojimi akcijami določi zmagovalca (dobesedno: ustoliči nekoga za kralja)..

Learning curve

Krivulja učenja, uporabljena predvsem v obliki “strma krivulja učenja” (steep learning curve). Strma krivulja učenja pomeni, da je potreben izdaten napor pri vstopu v določeno igro preden dobi igralec občutek kaj se v igri dogaja. Ponavadi ali zaradi kompleksnih pravil, neočitnih strategij, neoičajne termninologije, izdatne uporabe ikon ali velike količine informacij, ki jih mora igralec osvojiti. Igra, ki je “globoka” (deep) ima načeloma neskončno krivuljo učenja (ki pa ni nujno strma).

 Lifestyle game

“Igra kot življenski slog” – igra, ki zahteva tako velik vložek časa, denarja ali napora, da igralci, ki jo igrajo, ne igrajo nič drugega. To je v naspotju z omniigralno filozofijo igralcev sodobnih namiznih iger, ki se ponavadi teh iger izogibajo, če jih ne znajo igrati še od prej. Primera takih iger sta predvsem: Magic the Gathering in Warhammer. Včasih se pojem uporablja tudi za abstraktne igre, ki potrebujejo leta učenja in treninga (Go, Šah).

Luck vs Skill

Sreča proti veščini. Pogosto prikazano kot nasprotje med igrami odvisnimi od “slepe” sreče (luck) in igrami, odvisne od spretnosti, znanja ali veščine (skill). Igre za širše občinstvo (npr. družine) pogosto vsebujejo elemente sreče, da lahko igralci z različnimi nivoji znanja tekmujejo med sabo na netrivialen način. Pri igrah s poudarkom na veščini, bo boljši igralec vedno zmagal. Lastnosti si nista dejansko nasprotni (so igre, ki zahtevajo veliko in veščine in sreče, ali take, ki ne zahtevajo ne enega ne drugega). Večina iger uporablja zmes enega in drugega elementa.

Meaty

Mesnate so tiste igre, kjer stalno glava boli. Ponavadi pomeni, da je igra miselno zahtevna in vključuje veliko število odločitev ves čas. Izraz, ki se uporablja za komplekse euro igre, prihaja iz tega, da so mesnate igre “polnovreden obrok” in ne samo prigrizek.

Meeple

Označuje tipično leseno igralno figurico v obliki človeške silhuete, kakršno vidimo v našem logotipu. Izraz pomeni mini ljudi (mini + people = meeple). Figurice so se prvič pojavile v popularni igri Carcassonne, vendar so zdaj pogoste v mnogih euro igrah. Ker so meepli preopoznavno drugačni od klasičnih figuric (človek ne jezi se), so postali simbol sodobnih namiznih iger. Ne gre jih za mešati z miniji.

Metagame

Tisti del igre, ki ni vključen v škatli, ampak ga prinesejo igralci s sabo (zamere, zavežništva). Nekateri igralci se ob tem zgrozijo in se tega izogibajo, spet druge igre so narejene za tak pristop, npr. Diplomacy.

Mini

Okrajšava za “miniature” – odlite detajlirane plastične figurice, redkeje kovinske. Večinoma so vključene v igro nepobarvane in jih uporabniki pobarvajo sami, če želijo. Včasih založniki vključijo vnaprej pobarvane figure (prepainted), kar seveda vpliva na višjo ceno. Značilne za ameritrash žanr.

MPS – Multi Player Solitaire

Žaljiv izraz za igro z nizkim nivojem interakcije, ki predstavlja, da igralci za mizo vsi igrajo svojo igro sami ter na koncu le primerjajo rezultate.

Non-gamer

Negejmer, neigralec. Oseba, ki vsako svojo sekundo ne igra namiznih iger, o njih bere, razmišlja ali govori. Normalna oseba.

Open information VS hidden information

Ali daje igra vse informacije na vpogled, ali pa so nekatere skrite in jih vidi samo vsak igralec svoje (npr. količina denarja, število točk). Igre s kartami imajo ponavadi skrite informacije (karte v roki). Vprašanje o prednosti enega in drugega je pogosti vzrok gejmerskih razprtij in žgočih debat. Namreč nekateri igralci, ki radi igrajo zelo tekmovalno in strateško, vztrajajo, da če se infromacijam da slediti, morajo biti te odprte (npr. koliko ima kdo točk, denarja, kockic, …). Ker sicer bodo vzeli papir in svinčnik in si jih začeli zapisovati, da ne imel igralec z boljšim spominom prednost.

Opaque

Motnost. Pri motnih igrah logična povezava med učinkom in posledico neke akcije ni očitna. Ta lastnost ponavadi ni najbolj primerna za začetnike (ki se čutijo zmedene), je pa lahko dobra pri igrah za izkušene igralcih, ker preprečuje perfekten izračun in trivialno optimizacijo igralne strategije.

Pasted on (theme)

Obtožba, da tematika igre ni povezana s potekom igre, ampak je samo nalepljena gor in da bi tematika lahko bila karkšna koli, pa to ne bi spremenilo igre. 

Replayability

“Ponovljivost” oz. lastnost igre, da jo igraš znova in znova in je še vedno zanimiva in sveža. Igre, ki so rešljive ali dajejo občutek enega in istega imajo nizko “ponovljivost”. Založniki ponavadi igre, ki imajo tak problem, rešujejo z izdajanjem dodatkov. 

SdJ – Spiel Des Jahres

“Igra leta”, izjemno vplivna nemška nagrada za najboljšo igro leta. Ciljna publika nagrade je širša publika (občasni igralci, družine), tako da je nagrado bolje brati kot “najbolj dostopna igra leta”. Nagrada je izredno vplivala na razvoj nemških založnikov namiznih iger – nagrajena igra se ponavadi proda v  300.000 do 500.000 izvodih (samo v Nemčiji). Neodvisna žirija poleg te, podeljuje še nagrado za “poznavalsko igro leta” (Kennerspiel des Jahres), namenjeno igralcem, ki si želijo malo globlje raziskovati svet namiznih iger. Posebna žirija podeljuje še nagrado za najboljšo otroško igro leta (Kinderspiel des Jahres).

Sleeves / Sleeving

Ovitki za karte, dajanje kart v ovitki. Nekateri igralci vestno zavarujejo vse svoje karte z ovitki pred izrabo (in mastno hrano ter umazanimi rokami), spet drugi so zapriseženo proti iz estetskih ali praktičnih razlogov (Npr. ovitki so lahko relativno dragi, odvisno od kvalitete).

Stand-ins

Koščki iz kartona (chits), ki predstavljajo enote ali osebe, a postavljeni v plastično stojalce, tako da stojijo pokočno na mapi.

Strategy VS Tactics

V euroigrah: ali ima igra poudarek na kratkoročnih odločitvah (taktika) ali v dolgoročnih odločitvah (strategija). Nekatere igre poudarjajo bolj eno ali drugo plat, taktične igre so npr. po naravi preveč nepredvidljive za dolgoročne strategije. V vojaških igrah pomenita izraza tip reprezentacije – taktično pomeni na nivoju enot, strateško pomeni na nivoju celotnih armad.

Turtling

“Šlepanje”. Predvsem v napadalnih igrah z več igralci, kjer nekdo prevzame defenzivno strategijo, se skrije v (želvji) oklep in čaka, da se ostali “pobijejo med sabo”.

Victory Point Salad

Slabšalni izraz za tip euroiger, kjer se zdi, da vsaka odločitev, dobra ali slaba, prinese nekaj zmagovalnih točk. Zdi se, da je dobro, karkoli narediš, čeprav tisti, ki imajo radi take igre pravijo, da temu ni tako. Pogost izraz za igre dizajnerja Stefana Felda.

Zero sum

“Ničelna vsota” označuje igre, kjer je število točk, surovin ali podobnih ključnih elementov na začetku enako, kot na koncu, kar pomeni, da vsakič, ko igralec pridobi takšen element, ga obenem tudi odtegne ostalim igralcem. Naspotne od tega so igre, kjer surovine in točke pritekajo v igro iz “banke”. Zero-sum pristop je tipičen za abstraktne igre.